Психологія в дизайні інтерфейсів: 20 законів UX
27.01.2023 1028Contents
- 1. Закон Якоба (Jakob’s Law)
- 2. Закон Міллера (Miller’s Law)
- 4. Закон Хіка (Hick’s Law)
- 5. Закон близькості (Law of Proximity)
- 6. Закон «Бритва Оккама» (Occam’s Razor)
- 7. Закон Прегнанця (Law of Prägnanz)
- 8. Ефект фон Ресторфа (Von Restorff Effect)
- 9. Закон Парето (Pareto Principle)
- 10. Пікове правило (Peak-End Rule)
- 11. Поріг Доерті (Doherty Threshold)
- 12. Закон про загальний регіон (Law of Common Region)
- 13. Закон однорідної зв'язності (Law of Uniform Connectedness)
- 14. Закон подібності (Law of Similarity)
- 15. Ефект послідовного позиціювання (Serial Position Effect)
- 16. Закон Постела (Postel’s Law)
- 17. Закон Теслера (Tesler’s Law)
- 18. Ефект Зейгарник (Zeigarnik Effect)
- 19. Закон Паркінсона (Parkinson’s Law)
- 20. Ефект Естетики (Aesthetic-Usability Effect)
Закони та принципи UX - це інструменти та рекомендації, які можуть допомогти дизайнеру створювати більш зручні та орієнтовані на користувачів інтерфейси. Завдяки вже виявленим вченими та психологами законам, дизайнери можуть розуміти поведінку користувачів за тієї чи іншої ситуації та уникати труднощів взаємодії користувача з інтерфейсом.
1. Закон Якоба (Jakob’s Law)
Закон Якоба було названо на честь дослідника та експерта з юзабіліті, керівника Nielsen Norman Group Якоба Нільсена. Закон стверджує, що більшу частину часу користувачі проводять на інших сайтах, тому віддадуть перевагу сайту, який працюватиме так само як уже знайомі користувачам сайти.
Уже є усталені дизайн-патерни, які можуть спростити процес проєктування. Дотримуючись вже наявних і зрозумілих для користувача моделей, ми можемо спростити сприйняття користувачем нашого сайту, не змушуючи його слідувати новій поведінці. Однак якщо мета сайту справити особливе враження на користувача, то можливо не варто обмежуватися. Перед проєктування потрібно детально опрацювати мету, яку нестиме ваш сайт, і відштовхуватися від неї.
2. Закон Міллера (Miller’s Law)
Закон Міллера свідчить, що зазвичай людина може зберігати у своїй пам'яті тільки 7 (+- 2) елементів. Тому для зниження когнітивного навантаження рекомендується групувати контент по 5-9 елементів.
3. Закон Фіттса (Fitts’s Law) 
Психолог Пол Фіттс, досліджуючи рухову систему людини, показав, що час, необхідний для руху до цілі, залежить від відстані до цілі та її розміру. Отже, мета для користувача (кнопки, клікабельні елементи тощо) мають бути достатнього розміру для вибору, або натискання. Також такі об'єкти повинні мати достатню відстань між собою, для того, щоб користувач міг виявити їх і відрізнити.
4. Закон Хіка (Hick’s Law)
Закон Хіка - експериментально підтверджена теорія про те, що час і зусилля, необхідні для прийняття рішення, збільшуються з кількістю доступних йому варіантів.
Тому для зниження когнітивного навантаження на користувача рекомендується розбивати складні завдання на кроки, не вивалюючи весь обсяг інформації або дій на екран за один раз. Це може зайняти у користувача багато часу для сприйняття, що може спровокувати його покинути сайт або застосунок.
Користувачу важко зробити вибір коли він одразу знає весь обсяг контенту, бачить все, що йому доступно повністю. Тому, наприклад, Netflix, щоб допомогти користувачам швидше зробити вибір, створили новий розділ під назвою "Топ 10 у вашій країні"
5. Закон близькості (Law of Proximity)
Закон близькості свідчить, що об'єкти, які розташовані близько один до одного, сприймаються як одна група об'єктів. Принципи закону близькості дають змогу користувачеві легше сприймати контент з першого погляду. Навіть якщо об'єкти мають сильні відмінності, але знаходяться поруч один до одного, візуально вони будуть сприйматися як група.
6. Закон «Бритва Оккама» (Occam’s Razor)
Бритва Оккама - це правило в науці та філософії, згідно з яким із кількох можливих, однаково повних пояснень чого-небудь слід вибирати найпростіше. У дизайні це означає, що вносити складність у дизайн потрібно тільки за крайньої потреби, тому потрібно аналізувати інтерфейс і видаляти все, що може бути зайвим, якщо під час видалення це не завдає шкоди інтерфейсу. Позбувшись складності, інтерфейс стане більш зрозумілим і ефективним.
Наприклад Apple. Філософія Стіва Джобса містила бритву Оккама. Його iPad і iPhone, наприклад, тому доказ: одна кнопка на передній панелі безшовного автономного пристрою.
Також Google, який спрямовує увагу користувачів на свою основну функцію. Нічого зайвого.
7. Закон Прегнанця (Law of Prägnanz)
Закон стверджує про те, що людське око легше сприймає й обробляє прості фігури, ніж складні. Навіть складний і неоднозначний об'єкт людина інтерпретує як просту фігуру, тому що це займає менше когнітивних зусиль. Прості фігури швидше зчитуються і легко запам'ятовуються користувачеві.
8. Ефект фон Ресторфа (Von Restorff Effect)
Також його називають ефектом ізоляції, який означає, що серед схожих об'єктів, користувачеві запам'ятається той, що відрізнятиметься від решти. Відтак рекомендується візуально відокремлювати важливу інформацію, або важливий об'єкт.
9. Закон Парето (Pareto Principle)
Багатьом відомий закон, який свідчить про те, що 20% зусиль дають 80% результату, а решта 80% зусиль всього лише 20% результату. Тому рекомендується насамперед зосереджувати зусилля на тих місцях, які принесуть максимальну користь більшості користувачів інтерфейсом.
Наприклад навігація в застосунку, зазвичай у вкладках навігації розташовано 20% функцій застосунку, які займають у користувача 80% часу, проведеного в цьому застосунку. Тобто ці 20% є найбільш використовуваними функціями.
10. Пікове правило (Peak-End Rule)
Правило говорить, що користувачі оцінюють досвід виходячи зі своїх почуттів на його піку і в кінці, а не середньо. Тому потрібно аналізувати, які моменти у вашого продукту є найважливішими, і розміщувати їх на більш ефективних етапах користувацького шляху, зосередивши користувача на головному.
Також не варто забувати, що, на жаль, користувачі частіше запам'ятовують негативний досвід, ніж позитивний. Тому, наприклад Amazon, для того, щоб покращити враження користувача після завершення покупки показує користувачеві список того, що він придбав, це допомагає уникнути відчуття марнотратства у користувача.
11. Поріг Доерті (Doherty Threshold)
Основним принципом закону є забезпечення зворотного зв'язку з системою не більше ніж за 400 мс. За умови зворотного зв'язку від системи не більше ніж за 400 мс забезпечує зростання продуктивності, утримуючи увагу користувача на сайті або додатку. Що Користувач повинен відчувати що з ним взаємодіють, тому для зменшення відчуття очікування рекомендується додавати індикатори, анімації, повідомлення, що дадуть змогу користувачеві орієнтуватися в процесі.
12. Закон про загальний регіон (Law of Common Region)
Цей закон належить до гештальту законів групування. Він свідчить, що якщо елементи знаходяться в області з чітко позначеними межами, то люди природним чином сприймають об'єкти як групу. У дизайні для візуального групування елементів можна додавати межу області, або використовувати єдине тло для групи.
13. Закон однорідної зв'язності (Law of Uniform Connectedness)
Цей закон також належить до гештальту законів групування. Він полягає в тому, що об'єкти, які візуально пов'язані кольором, лініями, рамками, формами тощо, визначаються людьми як пов'язані об'єкти.
14. Закон подібності (Law of Similarity)
Люди схильні до того, щоб сприймати об'єкти, які мають схожий зовнішній вигляд, як пов'язані. Схожі елементи в дизайні можуть визначатися як єдина група, наприклад. Тому рекомендується візуально виділяти посилання або навігацію від звичайного тексту.
15. Ефект послідовного позиціювання (Serial Position Effect)
Цей закон свідчить про те, що люди мають схильність більше запам'ятовувати перший і останній об'єкти серед інших. Тому щоб поліпшити взаємодію з користувачем, можна використовувати цей принцип під час побудови контенту або навігації. Наприклад розміщення ключових дій, у крайньому лівому і крайньому правому куті для швидкого запам'ятовування.
16. Закон Постела (Postel’s Law)
Також відомий як Принцип надійності. "Будьте консервативні в тому, що відправляєте, і ліберальні в тому, що приймаєте."
У дизайні це означає, що потрібно бути готовим до того, що користувач може вводити будь-які дані на сайті або в застосунку, здійснювати будь-які непередбачувані дії. Необхідно забезпечити користувачів якісним зворотним зв'язком у вигляді валідації, підказок і направляти користувача в потрібному напрямку.
17. Закон Теслера (Tesler’s Law)
Закон Теслера, також відомий як Закон збереження складності. Це означає, що у кожної системи є свій рівень складності, який не можна зменшити. Рекомендовано проєктувати максимально прості для сприйняття інтерфейси, але не спрощувати функції або можливості системи, оскільки деякі користувачі можуть віддавати перевагу складності. Наприклад давати користувачеві більш деталізовані фільтри пошуку, простими словами дати користувачеві самому "ускладнити" собі інтерфейс.
Ларрі Теслер - американський інформатик, який працював у сфері взаємодії людини та комп'ютера (Він фактично ввів в обіг комбінацію клавіш Ctrl+C, Ctrl+V) стверджував, що в більшості випадків потрібно зменшувати складність програми, а не змушувати мільйони користувачів витрачати зайву хвилину на використання програми через додаткову складність. Однак його колега Брюс Тоньяцціні стверджував, що люди чинять опір зменшенню складності у своєму житті. Таким чином, коли додаток спрощується, користувачі починають намагатися виконувати складніші завдання.
18. Ефект Зейгарник (Zeigarnik Effect)
Це психологічний ефект, який показує, що люди запам'ятовують перервані та недороблені до кінця дії краще за інші. Незавершені завдання згідно з цим законом залишаються в пам'яті користувача довше, ніж завершені.
У дизайні рекомендується сповіщати користувача про те, що дію не завершено, таким чином підвищується ймовірність її завершення. Також можна використовувати індикатори або трекери, які показуватимуть ступінь виконання завдання, тим самим привертаючи увагу довести дію до кінця. До прикладу ступінь заповнення профілю, незавершена купівля на сайті (кошик), гучний заголовок, який переривається для інтриги користувача тощо.
19. Закон Паркінсона (Parkinson’s Law)
Закон Паркінсона свідчить, що найімовірніше виконання задачі займає весь термін, який на неї відведено. Якщо, наприклад, завдання можна зробити за кілька годин, але відведений на нього термін кілька днів, то співробітник робитиме це завдання кілька днів. Також цей закон можна застосувати не тільки до дедлайнів, а й до взаємодії користувача з інтерфейсом. Для більш ефективної роботи можна визначити конкретний час на виконання користувачем якоїсь дії. Наприклад, на сайті після додавання товарів у кошик у користувача є обмежений час оформити покупку.
20. Ефект Естетики (Aesthetic-Usability Effect)
Ефект "естетика-юзабіліті". Тут усе дуже просто. Естетичний і чистіший дизайн справляє на користувачів хороші враження і визначається як корисніший і зручніший. Закон свідчить, що люди схильні думати, що привабливі продукти краще працюють, ніж менш привабливі. Естетичний дизайн може допомогти в тому, що закриває очі на якісь незначні проблеми зі зручністю користування.
Software Development Hub — це команда однодумців з широким досвідом у галузі розробки програмного забезпечення, веб та мобільної інженерії. Ми надаємо клієнтам повний комплексний цикл індивідуального розроблення, включно з плануванням архітектури, бізнес-аналізом для клієнтів, дизайном UI/UX, контролем якості, управлінням проєктами та підтримкою.

Discuss your project
Keeping up with evolving technology trends and practices, we create cutting-edge software solutions.
UX Laws of UX